Koncepcja pracy
Przedszkola Samorządowego nr 35 „Wesołe”
w Białymstoku
Koncepcja pracy przedszkola opracowana została zgodnie
z podstawą programową, realizowaną w oparciu o program wychowania przedszkolnego „dar zabawy” autorstwa
B. Bilewicz- kuźnia
CELE GŁÓWNE :
Wspomaganie i ukierunkowywanie wszechstronnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego wrodzonego potencjału
Rozpoznawanie i rozwijanie zdolności twórczych dzieci
Tworzenie warunków do odkrywania indywidualnych zainteresowań i potrzeb dziecka
Zaangażowanie rodziców oraz różnych podmiotów do współpracy w celu jak najlepszego przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole
Misja przedszkola
Tworzymy warunki do indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie możliwościami dziecka, to ono wyznacza kierunek naszej pracy.
Nasze przedszkolaki to dzieci jak wszystkie inne. Bywają radosne, smutne, zmęczone, ale nasze dzieci potrafią mówić o swoich uczuciach, wiedzą że będą wysłuchane, potrafią sobie wzajemnie pomagać.
Rozwój każdego dziecka uczęszczającego do naszej placówki wiąże się z radością dostrzegania zmian w jego osobowości od chwili rozpoczęcia edukacji przedszkolnej
do momentu jej zakończenia.
Zapewniamy pomoc pedagogiczno-psychologiczną dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Prowadzimy promocję placówki.
Promujemy uzdolnienia dzieci.
Wizja przedszkola
Tworzymy każdemu dziecku optymalne warunki rozwojowe i przyjazne środowisko wspomagając rozwój dziecka i wspierające je w drodze do sukcesu na miarę jego możliwości.
Dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, działają metodami aktywnymi.
Dzieci potrafią wyrażać siebie poprzez aktywność ruchową, plastyczną, muzyczną, działając twórczo, rozwijając wyobraźnię
Sylwetka absolwenta
konsekwentny i odpowiedzialny,
zgodnie i efektywnie współpracujący z innymi,
posiadający poczucie humoru i pogodę ducha,
niezależny, samodzielny, pewny siebie,
twórczy i kreatywny,
odważny,
otwarty i ciekawy świata,
dobry, posiadający zdolności empatyczne,
prawy, uczciwy, prawdomówny,
opanowany i spokojny,
dobrze przygotowany do podjęcia nauki w szkole,
Prawa dziecka
W naszym przedszkolu prawa dziecka zawarte w dokumencie obowiązującym w niemal wszystkich krajach świata - Konwencji o prawach dziecka są priorytetem, dlatego też dbamy szczególnie o ich przestrzeganie, tym samym rozwijając umiejętności społeczne naszych wychowanków. Dzieci w atmosferze spokoju i akceptacji wyposażane są w odpowiednią wiedzę i umiejętności związane z tymi prawami:
prawo do życia i rozwoju,
prawo do tożsamości (nazwisko, imię, obywatelstwo, wiedza o własnym pochodzeniu),
prawo do wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej,
prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania,
prawo do wyrażania własnych poglądów i występowania w sprawach dziecka dotyczących, w postępowaniu administracyjnym i sądowym,
prawo do wychowywania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi,
prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej,
prawo do odpowiedniego standardu życia,
prawo do ochrony zdrowia,
prawo do zabezpieczenia socjalnego,
prawo do wypoczynku i czasu wolnego,
prawo do nauki (bezpłatnej i obowiązkowej w zakresie szkoły podstawowej),
prawo do korzystania z dóbr kultury,
prawo do informacji,
prawo do znajomości swoich praw.
Formy i metody pracy
Dobrego startu M. Bogdanowicz
Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Alternatywna metoda globalnego czytania I. Majchrzak
Kinezjologia edukacyjna
Gimnastyka mózgu P. Denisona
Koncepcja C. Orffa
Elementy technik C. Freineta
Elementy metody M. Montessori
Metoda gimnastyki twórczej R. Labana
Aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss
Zabawy rozwijające charakter
Bajkoterapia
Zabawy fundamentalne
Edukacja matematyczna wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej
Elementy metody F. Froebla „ Dar Zabawy”
Narzędzia TOC
Realizowane priorytety
I. Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka w oparciu o aktywne korzystanie z zasobów środowiska kulturowego i przyrodniczego ze szczególnym uwzględnieniem wzmacniania bezpieczeństwa wychowanków.
Współpraca z instytucjami środowiska lokalnego promującymi kulturę, sztukę, naukę, sport, między innymi z: Filharmonią, Operą i Filharmonią Podlaską, Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Dramatycznym im. A. Węgierki, Politechniką Białostocką
Tworzenie warunków do kształtowania tożsamości regionalnej poprzez obcowanie z obiektami kultury i nauki miasta Białegostoku.
Współpraca z Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych w Białymstoku – udział w proponowanych działaniach edukacyjnych oraz spotkania dzieci w przedszkolu z leśnikami oraz specjalistami do spraw edukacji leśnej.
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym poprzez tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu badaniu, odkrywaniu i poznawaniu - obserwacje przyrodnicze, doświadczenia i zabawy badawcze, spacery, wycieczki.
Kształtowanie kultury ekologicznej poprzez aktywny udział w akcjach i imprezach na rzecz ochrony przyrody we współpracy z lokalnymi instytucjami.
Współpraca z instytucjami ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego takimi jak Państwowa Straż Pożarna, Policja, Straż Miejska, Straż Graniczna – organizowanie spotkań na terenie przedszkola oraz wycieczek.
Wycieczki do zakładów pracy i instytucji, zapraszanie ich przedstawicieli na spotkania z dziećmi do przedszkola.
Tworzenie warunków do podejmowania przez dzieci różnego rodzaju inicjatyw, rozwijanie aktywności inwencji twórczej np. poprzez udział w konkursach, przeglądach, festiwalach.
Organizowanie zajęć wspomagających rozwój dzieci w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii wzmacniania bezpieczeństwa.
Wspieranie wychowanków z wybitnymi uzdolnieniami poprzez tworzenie kół zainteresowań: plastyczne, teatralne, kulinarne. Kształtowanie tożsamości regionalnej poprzez dobór odpowiedniej tematyki zajęć.
II. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych i matematycznych poprzez realizację innowacji pedagogicznych i przyjętych programów.
Tworzenie efektywnych sytuacji edukacyjnych, w których zgodnie z realizowanym programem wychowania przedszkolnego „ Dar zabawy” dziecko kierując własną aktywnością doświadcza jednocześnie poczucia bezpieczeństwa, a także zachęty, sugestii, jest pozytywnie motywowane, zachęcane do współdecydowania o sprawach grupy.
Organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających kształtowanie umiejętności wytwarzania przez dzieci pojęć adekwatnych do potrzeby rozumienia otaczającego świata poprzez wykorzystywanie narzędzi TOC.
Realizacja zadań innowacji pedagogicznej „ W świecie Kubusia Puchatka”.
Rozbudzanie zainteresowań matematycznych poprzez organizowanie zabaw badawczych, tematycznych i konstrukcyjnych z wykorzystywaniem Darów Froebla.
Organizowanie wycieczek do Centrum Nowoczesnego Kształcenia na Politechnice Białostockiej ( interaktywne wystawy matematyczne).
Współpraca ze Szkołą Podstawową Nr 6 – wycieczki do szkoły, poznawanie pomieszczeń, m.in. biblioteki, czytelni, pracowni komputerowej, udział w zajęciach itp.
Organizowanie zabaw przygotowujących do podjęcia nauki czytania i pisania w oparciu o alternatywną metodę czytania I. Majchrzak.
Wzbogacanie zbiorów „ Wesołej biblioteki przedszkolnej” w celu rozwijania zainteresowań czytelniczych naszych wychowanków, jak również zachęcania rodziców do czytania dzieciom. Cykliczne ogłaszanie konkursów czytelniczych mających na celu zwiększanie ilości wypożyczanych książek.
Zorganizowanie Dnia Głośnego Czytania ogłoszonego przez Polską Izbę Książki
„ W świecie Kubusia Puchatka” – przegląd recytatorski
III. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym dziecka na różnych płaszczyznach.
Dostarczenie możliwości przedstawiania pomysłów na zwiększenie efektywności pracy przedszkola podczas zebrań ogólne, jak również kontaktów indywidualnych.
Zachęcanie do aktywnego udziału w działaniach Rady Rodziców.
Realizacja zadań innowacji pedagogicznej "Zdrowie na talerzu".
Pomoc podczas organizowanych uroczystości, konkursów, imprez i wycieczek.
Ukierunkowywanie oddziaływań wychowawczych – w oparciu o program wychowawczy i profilaktyczny obowiązujący w przedszkolu.
Zamieszczanie na stronie internetowej materiałów wspierających rodzica w sytuacjach trudnych i problemowych.
Organizowanie zajęć otwartych pozwalających zapoznać rodziców z metodami pracy z dzieckiem w naszym przedszkolu.
Stworzenie optymalnych warunków przepływu informacji o dziecku oraz wspólnego poszukiwania rozwiązań sytuacji problemowych poprzez konsultacje indywidualne.
Zapoznanie rodziców z podstawą programową, z umiejętnościami, jakie powinno opanować dziecko na danym etapie rozwoju, omówienie planu dnia, zapoznanie z procedurą udzielania przez przedszkole pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Informowanie rodziców na bieżąco nt. prowadzonej pracy wychowawczo – dydaktycznej i jej efektów poprzez: stronę internetową przedszkola, tablice informacyjne na holu, tablice prac dzieci, przekazywanie wyników prowadzonych obserwacji, diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
System motywacyjny stosowany w przedszkolu
SYSTEM MOTYWACJI DZIECI:
Bazuje on przede wszystkim na roli wzmocnień pozytywnych ,określonych
w teorii behawioralnej zachowań człowieka. Celem jest wzmocnienie pożądanych zachowań.
W każdej grupie, w widocznym miejscu w sali powinna znaleźć się tablica z zamieszczonymi na niej
„ Zasadami dobrego przedszkolaka” (najlepiej ilustrowanymi). Dzieci po zapoznaniu się z nimi wyrażają zgodę na przestrzeganie tych zasad. Za dobre przestrzeganie zasad dzieci zbierają "Buźki" . Zebranie ich określonej liczby upoważnia dziecko do nagrody. Jeżeli nauczyciel uzna, że dziecko ewidentnie nie przestrzegało w danym dniu przyjętych zasad może zabrać znaczek. Funkcjonuje pod postacią tablic motywacyjnych, na których umieszczone zostają znaczki za dobre zachowanie dziecka.
FORMY NAGRADZANIA ZACHOWANIA
Dzieci młodsze:
*nagradzane uznaniem i pochwałą (indywidualną, przed grupą, przed rodzicem)
*darzenie dziecko szczególnym zaufaniem, n p. zwiększając zakres jego samodzielności;
*przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela;
*atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci, zabawa ulubioną zabawką;
*drobne nagrody rzeczowe.
Dzieci starsze:
*nagradzanie uznaniem i pochwałą ( indywidualną, przed grupą, przed rodzicem)
*darzenie dziecko szczególnym zaufaniem n p. zwiększając zakres jego samodzielności;
*przywileje pełnienia dyżurów i wykonywania innych czynności wskazanych przez nauczyciela oraz pełnienie obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
*atrakcyjne spędzanie czasu, zabawa w grupie wg pomysłu dzieci, zabawa ulubioną zabawką;
*drobne nagrody rzeczowe.
Nagrody rzeczowe:
*znaczki przyjęte przez n-la i dzieci
*nagroda (za zdobycie 10 znaczków) wg zainteresowań dzieci, propozycji rodziców, ofert sponsorów, np.:
-książeczki
-kolorowanki
-drobna zabawka
-naklejki
Współpraca przedszkola z instytucjami
Nasze przedszkole współpracuje z wieloma instytucjami, dzięki którym możemy uatrakcyjnić proces dydaktyczno - wychowawczy, przybliżyć dzieciom pracę w różnych zawodach lub uwrażliwić na potrzeby innych. Wszystkim życzliwym przedstawicielom tych instytucji pragniemy serdecznie podziękować.
Szkoła Podstawowa nr 6 w Białymstoku
Miejska Komenda Policji w Białymstoku
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku
Wojewódzka Komenda Policji w Białymstoku
Przedszkola oraz inne ośrodki kulturalno - oświatowe z terenu miasta
Białystok oraz poza nim
Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Białymstoku
Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne w Białymstoku
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego
Urząd Miejski w Białymstoku Departament Ochrony Środowiska
i Gospodarki Komunalnej
Polskie Radio Białystok
Reba – organizacja odzysku
Stowarzyszenie „Dzieci Białegostoku”
Uniwersytet w Białymstoku
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Towarzystwo Ubezpieczeniowe SKOK