Tańce
Nazywam się Renata Lewczuk – Kuzyka, jestem nauczycielem tańca towarzyskiego. Posiadam uprawnienia instruktora oraz trenera tańca sportowego. Zajęcia taneczne prowadzone z dziećmi od 20 lat cieszą się dużym zainteresowaniem maluchów i zadowoleniem rodziców. Lekcje tańca prowadzę w wielu przedszkolach i szkołach, co pozwoliło mi zdobyć bogate doświadczenie.
Taniec zawsze spełniał i spełnia rolę środka usprawniającego motoryczność ludzką,
czynnika wpływającego na rozwój i kształtowanie sprawności ruchowej człowieka
i określonych cech motorycznych.
Taniec jest skutecznym sposobem kształtowania precyzji ruchów. Kształcenie precyzji ruchów wpływa na doskonalenie ogólnej koordynacji i płynnego ich przebiegu, w najbardziej ewidentny sposób taniec kształtuje rytmiczność ruchów człowieka.
Walory sprawnościowe kształtowane przez taniec to także takie cechy ruchu ludzkiego jak:lekkość, sprężystość, obszerność ruchu, gibkość, płynność, skoczność.
Celem pracy wychowawczej jest między innymi świadome rozwijanie procesów poznawczych. Zajęcia taneczne uważane są często tak przez wychowawców, jak i rodziców za rodzaj kaprysu. A właśnie na tych zajęciach, gdy dzieci są rozbawione i radosne, można i należy w znacznym stopniu przyspieszać rozwój procesów poznawczych, pomagając w dużym stopniu pracy przedszkolnej i szkolnej. Zajęcia taneczne mają wpływ na:
Rozwój wrażeń.
Poprzez umuzykalnienie dzieci wyrabia się u nich tzw. słuch fonematyczny, czyli zdolność rozróżniania niewielkich, lecz istotnych odcieni dźwiękowych. Nauka języków obcych jest dzięki tej wrażliwości ułatwiona.
Rozwój spostrzeżeń i obserwacji.
Uczenie obserwacji na zajęciach tanecznych związana jest z kształtowaniem świadomego
i celowego wykonywania ruchów. U dzieci rodzi się świadomość ruchu prowadząca do samokontroli.
Kształtowanie uczuć społecznych.
Dziecku należy dodawać otuchy, pokazywać i tłumaczyć w jaki sposób można trudności, chwalić wysiłek i szanować jego pracę.
Każda jednostka lekcyjna stanowi ważną cząstkę planu rocznego. Materiał ćwiczeń i tematów, przeznaczony na poszczególne zajęcia można zawrzeć w podanym niżej schemacie:
-
ukłon na powitanie (prezentacja par),
-
marsze, biegi, podskoki (ćwiczenia rozgrzewające),
-
ćwiczenia rytmiczne i umuzykalniające,
-
ćwiczenia techniki tanecznej
-
ćwiczenia na orientację w przestrzeni
-
kroki taneczne
-
ćwiczenia odprężające